EDUKACJA NORMALIZACYJNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH
Wysłane przez kierownik w śr., 01/08/2014 - 11:38
EDUKACJA NORMALIZACYJNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH
Rekomendacja spotkania Zespołu ds. Edukacji Normalizacyjnej
W dniu 11 grudnia 2013 r. w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego odbyło się pierwsze inauguracyjne spotkanie Zespołu ds. Edukacji Normalizacyjnej w ramach realizowanego projektu „Wdrażanie edukacji normalizacyjnej w szkołach ponadgimnazjlnych”.
Organizatorem spotkania były Anna Siennicka i Donata Andrzejczak – nauczyciele konsultanci Ośrodka Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z następujących szkół ponadgimnazjalnych:
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łodzi
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 w Łodzi
- Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi
- Zespołu Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi
- Łódzkiej Szkoły Mody Kosmetologii-Fryzjerstwa ANAGRA w Łodzi
- Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 w Łodzi
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim
Swoją nieobecność usprawiedliwili nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 15 oraz Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi, dla których przeprowadzono konsultacje indywidualne.
Uczestnikami Zespołu są nauczyciele przedsiębiorczości i kształcenia zawodowego między innymi w branży ekonomicznej, turystyczno-hotelarskiej, kosmetycznej, spożywczej i budowlanej.
Tematem wiodącym spotkania była „Normalizacja. Dlaczego uczeń musi o niej wiedzieć? Według wszystkich uczestników spotkania edukacja normalizacyjna powinna być niezbędnym elementem kształcenia zawodowego, kształtowaniem postaw konsumenckich i obywatelskich. Chociaż we wszystkich reprezentowanych obszarach zawodowych nauczyciele korzystają z norm i nie wyobrażają sobie wykonywania zadań zawodowych bez ich stosowania, to jednak brak jest wiedzy na temat ich tworzenia, całego systemu normalizacyjnego oraz korzyści związanych z uczestnictwem w procesie normalizacji. W tej kwestii oczekują wsparcia merytorycznego.
Następnie nauczycielom zaprezentowane zostały wybrane działania Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w roku szkolnym 2013/2014 dotyczące wdrożenia do praktyki szkolnej modelu edukacji normalizacyjnej, które poddano dyskusji, modyfikacji i uzupełnieniom. W każdej ze szkół należy przeprowadzić pogłębioną analizę, w jakim wymiarze w poszczególnych zawodach zagadnienia normalizacyjne są ujęte programach kształcenia zawodowego oraz jakie działania można podjąć w szkole w zakresie wdrażania edukacji normalizacyjnej.
Kolejnym etapem sesji było wskazanie przez nauczycieli zagadnień, które są dla nich istotne do uwzględnienia w module „Normalizacja”.
Pierwsza grupa wskazała:
- Pojęcia podstawowe związane z normalizacją (norma, standaryzacja, cele normalizacji, certyfikacja, kto i jak tworzy normy?).
- Polskie i europejskie znaki jakości.
- Systemy zarządzania jakością.
Druga grupa wskazała:
- Normy w zawodach obowiązujące w Unii Europejskiej – czy zgadzają się z polskimi (kosmetyka, masaż, administracja).
- Normy w BHP, ochronie środowiska, danych osobowych.
Wskazana przez nauczycieli tematyka zostanie uwzględniona w opracowywanym module „Normalizacja”.
W ramach dalszej pracy zespołu zaplanowano opracowanie scenariuszy wraz z pakietami (materiały, prezentacje, ćwiczenia) na potrzeby przeprowadzenia zajęć z zakresu edukacji normalizacyjnej, zorganizowanie warsztatów dla liderów edukacji normalizacyjnej w zakresie wsparcia ich działań związanych z wdrażaniem edukacji normalizacyjnej w szkole, wymianę doświadczeń, rozwiązań organizacyjnych i metodycznych oraz popularyzowanie dobrych praktyk szkół w tym zakresie.
Kolejne spotkanie Zespołu odbędzie się 14 stycznia 2014 roku o godzinie 14.00 w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, sala nr 3, podczas którego odbędzie się również wykład nt: „Polskie i europejskie znaki jakości”.
Opracowała:
Anna Siennicka
Załączniki: