Pracownia Edukacji BHP i Ergonomii
Wysłane przez ingrid w pt., 06/08/2012 - 10:40
Witamy na stronie Pracowni Edukacji BHP i Ergonomii
OŚRODKA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO i USTAWICZNEGO
Nazwa i specyfika
Pracownia BHP i Ergonomii funkcjonuje jako samodzielny zespół interdyscyplinarny, którego misją jest przygotowanie kadry pedagogicznej i innych pracowników do realizacji różnorodnych zadań zawodowych w szkołach i placówkach. Działania pracowni ukierunkowane są na doskonalenie kwalifikacji pozwalających na kształtowanie umiejętności ogólnozawodowych i ponadzawodowych uczniów, przy zachowaniu warunków do wszechstronnego ich rozwoju oraz podnoszenie poziomu jakości kształcenia i w konsekwencji jakości późniejszych czynności zawodowych. Obszarem objętym zadaniami pracowni jest interdyscyplinarna nowoczesna dziedzina - zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, obejmująca system środków, urządzeń, materialnych i czynników społecznych oraz ogół zasad i norm prawnych regulujących stosunki pracy ludzkiej, przy założeniu celu redukcji ryzyka zawodowego i zdrowotnego. Pracownia pełni funkcje planistyczne, koordynujące, organizujące, kreujące, diagnostyczne i ewaluacyjne.
Skład osobowy
- Pracownicy pedagogiczni: Zdzisław Anglart nauczyciel konsultant-kierownik Pracowni BHP i Ergonomii, Izabela Rosiak - nauczyciel konsultant
- Administracja wspólna dla kilku pracowni
- Obsługa wspólnie dla kilku pracowni
Odbiorcy usług edukacyjnych
- Pracownicy pedagogiczni, pracownicy administracji, pracownicy służb BHP, pracownicy obsługi, pracodawcy
(Przedszkola, Szkoły podstawowe, Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, Ośrodki szkolno-wychowawcze, Gimnazja, Szkoły ponadgimnazjalne, Szkoły policealne) - Uczniowie (Gimnazja i Szkoły ponadgimnazjalne)
Działalność
Priorytety:
Tworzenie spójnego systemu kształtowania umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii poprzez:
- Opracowania metodyczne;
- Implementację metod multimedialnych;
- Różnorodne formy doskonalenia;
- Innowacyjne propozycje projektowe;Innowacyjne rozwiązania metodyczne;
- Efektywne przedsięwzięcia techniczno-organizacyjne dostosowane do zreformowanych struktur oświatowych.
Cele i zadania:
Kształtowanie różnorodnych umiejętności klientów usług edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, między innymi:
- stosowanie przepisów i norm,
- określających zasady i wymagania dotyczące budynków, urządzeń, maszyn i instalacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego;
- identyfikowanie czynników i kategorii zagrożeń występujących w środowisku pracy; realizowanie zadań i czynności służbowych w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego;
- dbanie o należyty stan powierzonych maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
- stosowanie i używanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
- wykonywanie wskazań lekarskich w zakresie profilaktyki i opieki medycznej;
- współdziałanie z przełożonymi (pracodawcami) w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego, tzn.:
- ocenianie stanu technicznego budynków, maszyn, urządzeń, instalacji pod względem zgodności z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego;
- pomaganie w identyfikacji i usuwaniu zagrożeń środowiska pracy;
- wnioskowanie w sprawach dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego w celu zmniejszania ryzyka zawodowego;
- ostrzeganie o występujących zagrożeniach bądź niebezpieczeństwie;
- współdziałanie metodologiczne z innymi osobami lub współpracownikami, w razie wypadku oraz w sytuacjach zagrożeń;
- kształtowanie warunków pracy w sposób zgodny z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa pożarowego;
- wnioskowanie w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy;
- współdziałanie metodologiczne z organami nadzoru nad warunkami pracy;
- przewidywanie konsekwencji prawnych i służbowych z tytułu naruszania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie realizacji zadań zawodowych;
- ocenianie wpływu czynników fizycznych, chemicznych, biologicznych i psychologicznych na zdrowie człowieka w środowisku pracy;
- stosowanie odpowiednich proporcji czasu pracy i wypoczynku;
- analizowanie związków między konstrukcją i metodami eksploatacji maszyn i urządzeń a bezpieczeństwem pracy.
W pracowni można uzyskać następujące kwalifikacje pracownicze:
- do wykonywania zawodu pracownika służby bhp;
- do organizowania i wykonywania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa bezpieczeństwem higieny pracy;
- do wykonywania obowiązków społecznego inspektora bhp;
- do wykonywania obowiązków i pełnienia funkcji członka komisji bezpieczeństwa i higieny pracy.
Główne kierunki pracy:
Realizacja projektów:
- Zarządzanie elementami środowiska naturalnego, zdrowiem, bezpieczeństwem i higieną pracy uczniów i pracowników na terenie i poza terenem szkół i placówek oświatowych.
- Ryzyko zawodowe w szkołach i placówkach oświatowych.
- Metoda projektów w kształtowaniu umiejętności z dziedziny bhp i ergonomii.
- Organizacja i metodyka procesu kształcenia bhp i ergonomii w liceach profilowanych.
- Metodyka i organizacja pracy służb bhp.
- Metody aktywizujące w szkoleniach obligatoryjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Działania długodystansowe:
- Operacjonalizacja celów kształcenia dla każdego poziomu wymagań wszystkich modułów bloku „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy” a następnie dla jednostek modułowych.
- Aktualizacja i weryfikacja materiałów wspomagających stosownie do zdynamizowanych zmian w prawie pracy.
- Poszerzanie oferty edukacyjnej różnorodnych form doskonalenia.
- Poszerzanie tematyki form doskonalących.
Działania krótkodystansowe:
- Pierwsza pomoc w razie wypadku – kursy doskonalące.
- Bieżące konsultacje.
- Warsztaty dla uczniów.
Inicjatywy:
- Aplikacja programów komputerowych do pracy służb bhp w szkołach i placówkach - szkolenia.
- Głos narzędziem pracy nauczyciela - wprowadzenie tematu do szkoleń i kursów bhp.
- Zasady ergonomii w szkole i placówce - wprowadzenie tematu do szkoleń i kursów bhp.
- Metoda projektów w pracach dyplomowych technika bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Identyfikacja zagrożeń w środowisku pracy - uruchomienie warsztatów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
- Ryzyko zawodowe w szkołach i placówkach – kursy doskonalące dla zespołów oceniających ryzyko.
- Założenia nowoczesnego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - temat wprowadzony do szkoleń dyrektorów szkół i placówek.
Rozstrzygnięto
I INTERDYSCYPLINARNY KONKURS WIEDZY Z BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
Praca nie szkodzi
Konkurs został zorganizowany przez Pracownię BHP i Ergonomii ŁCDNiKP pod patronatem Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi. Konkurs skierowany był do uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu infografiki ukazującej pozytywne aspekty podejmowania pracy.
Decyzją Komisji Konkursowej przyznano:
I miejsce – Maciej Witkowski, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10 w Łodzi
II miejsce – Jan Goździński, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10 w Łodzi
III miejsce – Ewelina Kot, Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Łodzi
Wyróżnienie – Bruno Reucki, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10 w Łodzi
GALERIA WYBRANYCH PRAC KONKURSOWYCH
Zwycięzcom i ich opiekunom gratulujemy.
Oczekiwane kompetencje zawodowe pracownika służby bhp
Choroba legionistów atakuje w klimatyzowanym samochodzie i miejscu pracy
SYNEKTYKA jako metoda rozwijania zdolności twórczych
OFERTA EDUKACYJNA
Pracowni BHP i Ergonomii
w roku szkolnym 2018/2019