KATALOG DOBRYCH PRAKTYK W EDUKACJI
Wysłane przez kierownik w śr., 06/30/2021 - 14:12
Katalog dobrych praktyk w edukacji. Zeszyt 33.
Jubileusz 10-lecia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 w Łodzi
Szanowni Państwo,
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego przygotowało kolejny, trzydziesty trzeci zeszyt Katalogu dobrych praktyk w edukacji. Katalog dobrych praktyk w edukacji. Zeszyt 33 zatytułowany „Jubileusz 10-lecia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 w Łodzi” otwiera słowo wstępne przygotowane przez Janusza Moosa oraz wprowadzenie w problematykę rocznicy napisane przez Dorotę Tarnowską. Na wyróżnienie zasługują słowa Pani Dyrektor: cyt. „Od wielu lat z ogromną radością i satysfakcją uczestniczymy w rozwoju i osiąganiu sukcesów naszych wychowanków, oczywiście na miarę ich możliwości. Dzięki czemu nasi wychowankowie budują wiarę w swoje zdolności.Nasza praca stanowi misję, jak każdy zawód mający wpływ na życie drugiego człowieka.”
W roku 2020 nauczyciele, wychowawcy zaprezentowali innowacyjny dorobek edukacyjno-wychowawczy w zbiorowej publikacji z serii „Prezentacje dorobku edukacyjnego nauczycieli” zatytułowanej „Innowacyjność oraz bezpieczeństwo nauki i wychowania. Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 4 w Łodzi”. Czytelnikom, w obecnie oddawanej publikacji, autorzy artykułów prezentują swoje doświadczenia z dziesięcioletniego okresu działalności Ośrodka. Publikacja zawiera artykuły:
- Słowo wstępne, Janusz Moos.
- Jubileusz 10-lecia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Łodzi, Dorota Tarnowska.
- Moja przygoda z resocjalizacją, Stanisław Bęben.
- Słowa? Słowa! Słowa, Iwona Jankowska.
- Szkolny Klub Wolontariatu, Sylwia Karajewa.
- Matematyczne oblicze, Magdalena Jaworska.
- Muzyczne surprise, Karolina Zawiasa.
- Biblioteka szkolna 2011-2021, Monika Tomporek.
- Koło Strzeleckie, Jarosław Daraż.
- Każde dziecko jest uzdolnione - międzyośrodkowe konkursy plastyczne, Sylwia Karajewa i Katarzyna Semeradt.
- Koło plastyczne, Katarzyna Semeradt i Sylwia Karajewa.
- Międzyośrodkowy Konkurs Wiedzy o Józefie Piłsudskim, Adam Żuchalski.
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, Adam Żuchalski.
- Konkurs…Konkurs…Konkurs… „Wiem, Myślę, Potrafię”, Ilona Daraż.
- Biegi przełajowe, Agnieszka Olejniczak.
- Happening jako innowacyjna forma pracy wychowawczej, Ewa Grambo-Rozmaryn.
- Projekt unijny „Równi na starcie”, Małgorzata Olejnicka.
- Cykl zajęć ogrodniczych „Pomidorowy MOS”, Grzegorz Bicz.
- Program profilaktyczno-terapeutyczny „W Drodze na Szczyt”, Michał Główczyński.
- Ewakuacja - wiem, jak odpowiedzialnie w niej uczestniczyć, Sylwia Karajewa, Agnieszka Olejniczak.
- Mediator w MOS, Katarzyna Semeradt.
- Sto kilometrów w słusznym kierunku, Piotr Wolski.
- Festyn Rodzinny – czas integracji, zabawy, współpracy, Katarzyna Semeradt.
- 10 lat współpracy z Bankiem Żywności w Łodzi, Irena Kaczorek.
- Szkolne Koło Wolontariatu, Sylwia Karajewa.
- Recenzja publikacji „Katalog dobrych praktyk w edukacji pt. Jubileusz 10-lecia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 w Łodzi”.
Informacje o publikacji zawiera również recenzja przygotowana przez Beatę Wielkopolan: cyt. „Teksty zamieszczone w trzydziestym trzecim zeszycie ”Katalogu dobrych praktyk w edukacji” zebrane zostały pod tytułem: „Jubileusz 10-lecia Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 w Łodzi”. Ich autorzy: dyrekcja, nauczyciele i wychowawcy placówki przedstawiają szeroki wachlarz działań edukacyjnych, wychowawczych, często wychodzących poza ramy systemu klasowo-lekcyjnego, charakteryzujących się wyczuciem nowatorskich, innowacyjnych trendów pedagogicznych.
Osobisty styl wypowiedzi autorskich, jasny język, prostota przekazu daje obraz atmosfery panującej w Miejskim Ośrodku Socjoterapii nr 4 w Łodzi. Odbiorca tekstów może poczuć rodzinną atmosferę ośrodka, którego misją jest socjoterapia, resocjalizacja dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
Dekada działalności ośrodka zaowocowała wieloma własnymi, innowacyjnymi pomysłami na socjoterapię realizowaną min,: poprzez wydobywanie talentów, rozwijanie zainteresowań uczniów, rozwój czytelnictwa , budowanie poczucia wpływu i sprawstwa poprzez rozwijanie wolontariatu, akcji pomocowych. Resocjalizacja odbywa się także poprzez rozwój turystyki, sportu, ogrodnictwa, integrowanie środowiska podczas festynu rodzinnego. Wielki walor profilaktyczny i budujący kulturę dialogu ma prowadzony w ośrodku punkt mediacji. Członkowie społeczności uczą się najskuteczniejszej metody rozwiazywania konfliktów poprzez dialog i skuteczną komunikację.
„Non scholae sed vitae discimus” - Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia- tą łacińską maksymą można by określić wizję i misję ośrodka, jaka wyłania się z tekstów. Nauczyciele za cel stawiają sobie przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z powszechnymi normami społecznymi i prawnymi a także przygotowanie do pracy zawodowej.
Pracownicy ośrodka przedstawiają własne działania innowacyjne, inicjatywy i akcje, pomysły na rozwijanie kreatywności i postaw twórczych u uczących się.
Autorzy tekstów, dzielą się wypracowanymi metodami pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, promują indywidualne podejście, pozytywne wzmacnianie, stosowanie skutecznej komunikacji, języka uniwersalnego.
Nauczyciele opowiadają o swojej pracy bez patosu, z tekstów emanuje autentyczność, serdeczność, empatia, pokora.
Styl pedagogiczny wypracowany w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 4 w Łodzi warto implementować. Z doświadczeń dziesięcioletniej pracy ośrodka może korzystać wielu nauczycieli, dyrektorów, pedagogów szkół ogólnodostępnych, poszukujących skutecznych metod i form pracy z „trudnym” uczniem. Wiele rozwiązań można wykorzystać w budowaniu programów wychowawczych i profilaktycznych.”
Opracowała:
Grażyna Adamiec, nauczyciel konsultant g.adamiec@lcdnikp.elodz.edu.pl
Współpraca:
Beata Wielkopolan, nauczyciel konsultant b.wielkopolan@lcdnikp.elodz.edu.pl
Załączniki: