KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP
Wysłane przez kierownik w śr., 12/16/2020 - 22:17
Konferencje branżowe w ŁCDNiKP
ŁCDNiKP (30.10.2020). Ośrodek Edukacji Zawodowej w ŁCDNiKP zorganizował konferencję online
dla nauczycieli przedsiębiorczości oraz nauczycieli branży ekonomicznej i logistycznej Kształcić efektywniej.
Konferencja odbyła się online, w aplikacji Teams. Celem konferencji było zaprezentowanie możliwości wdrożenia do kształcenia w zakresie przedsiębiorczości i kształcenia zawodowego nowoczesnych narzędzi i metod oraz zaproszenie do współpracy i doskonalenia kompetencji związanych z organizowaniem kształcenia. Podczas konferencji zaproszeni prelegenci mówili o nowych wyzwaniach i możliwościach dla nauczycieli edukacji zawodowej, edukacji zdalnej.
Nauczyciele organizujący zdalnie kształcenie zawodowe poszukują narzędzi i metod, które pozwolą zwiększyć atrakcyjność i efektywność tego kształcenia. Konferencja miała dać wsparcie polegające na zaprezentowaniu konkretnych metod i narzędzi, które w stosunkowo łatwy sposób można wdrożyć do praktyki. Główny nacisk położono na to, aby pokazać sposób aktywizacji uczniów podczas zajęć online. Aktywizacja ta polega między innymi na tym, że uczniowie w grupach zadaniowych realizują projekty o tematyce zawodowej. Kształtują umiejętność analizowania danych, podejmowania decyzji, reagowania na zmieniające się w procesie uwarunkowania oraz prezentowania wyników prowadzonych działań. Takie umiejętności są podstawą sprawnego funkcjonowania na rynku pracy i w społeczeństwie. Rozwijanie powyższych umiejętności musi stanowić podstawę nowoczesnego kształcenia zawodowego, które nie tylko przygotowuje do wykonywania zadań zawodowych, ale przede wszystkim kształtuje kompetencje, które są podstawą rozwoju osobistego i zawodowego.
Prelegenci zaproszeni na konferencję to specjaliści z zakresu e-learningu oraz nowoczesnym metod kształcenia. O Branżowych Symulacjach Biznesowych - grach edukacyjnych, dzięki którym uczestnicy zajęć lekcyjnych mogą zakładać i prowadzić wirtualne firmy mówił prezes firmy Revas Wojciech Pitura.
Firmy symulacyjne są odzwierciedleniem firm działających w rzeczywistych warunkach rynkowych. Prowadzenie takich firm daje możliwość integrowania kształcenia praktycznego i teoretycznego, czyli weryfikowania teorii w praktyce. Uczniowie muszą pozyskać niezbędne informacje, aby podejmować właściwe decyzje dotyczące prowadzenia firmy, która powinna osiągnąć sukces rynkowy. Muszą zatem poznać zagadnienia zarówno z zakresu gospodarowania, rachunkowości, prawa, finansów, marketingu i inne, które są potrzebne do tego, żeby sprawnie prowadzić działalność gospodarczą. Zajęcia prowadzone przy wykorzystaniu Symulacji Biznesowych pozwalają rozwijać umiejętności poszukiwania i analizowania informacji koniecznych do wykonania zadania, podejmowania decyzji oraz ponoszenia odpowiedzialności za nie. Ponadto uczniowie pracując w zespołach zadaniowych kształtują kompetencje personalne i społeczne. Prowadzenie firm symulacyjnych odzwierciedla sposób pracy uczących się w kształceniu modułowym.
W kształceniu zdalnym niebagatelną rolę odgrywają dobrze przygotowane pod względem merytorycznym i metodycznym e-materiały, które zarówno nauczyciele jak i uczniowie wykorzystują w procesie uczenia. Dlatego podczas konferencji zaprezentowane zostały rozwiązania interaktywne dla każdej szkoły: e-podręczniki dostępne on-line i off-line, portal do tworzenia multimedialnych zasobów, darmowa platforma e-learningowa z szeroką ofertą wielu wydawców. Materiały te oraz ich możliwości przedstawił Lech Wikaryjczyk Dyrektor Marketingu firmy Learnetic SA.
Niezależnie od tego w jaki sposób organizowane jest kształcenie (stacjonarnie czy online), jego celem jest przygotowanie uczących się do funkcjonowania na rynku pracy i w społeczeństwie. Aby porównywać kompetencje na rynku pracy ukształtowane zarówno podczas edukacji formalnej, pozaformalnej jak i nieformalnej wdrożono system, który pozwala ocenić na jakim poziomie rozwoju w danej dziedzinie znajduje się absolwent. System ten to Zintegrowany System Kwalifikacji, w którym zbierane są opisy kwalifikacji i wymagania dotyczące ich potwierdzania. Ujednolicenie wymagań pozwala ocenić poziom wiedzy, umiejętności i postaw osób potwierdzających kwalifikacje w procesie walidacji. W procesie kształcenia nie należy zapominać o tym, że uczniowie powinni rozwijać się zawodowo zgodnie z poziomem ZSK. O nowych możliwościach związanych z wdrażaniem do edukacji kwalifikacji rynkowych podczas konferencji mówiła pani Martyna Kruszyńska-Ostrowska z Instytutu Badań Edukacyjnych Regionalny Lider ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Zarekomendowała ona możliwość wdrażania kształcenia w zakresie kwalifikacji rynkowych podczas kształcenia w zawodach szkolnych oraz zachęcała do opisywania kwalifikacji rynkowych zapotrzebowanych przez rynek pracy. Zaprezentowała także korzyści płynące z rozszerzenia zakresu kształcenia o kwalifikacje rynkowe zarówno dla szkół jak i uczących się.
Następnie Małgorzata Bartosiak-Sikorzyńska konsultant ds. przedsiębiorczości przedstawiła zmiany jakie nastąpiły w kształceniu przedsiębiorczości oraz zaprosiła do udziału w konkursach zawodowych i interdyscyplinarnych organizowanych przez ŁCDNiKP.
Kierownik Pracowni Edukacji Zawodowej Donata Andrzejczak przedstawiła ofertę współpracy oraz konkursy organizowane przez Ośrodek Edukacji Zawodowej oraz zaprosiła do współpracy na rzecz podniesienia efektywności kształcenia zawodowego.
Uczestnicy konferencji mogli zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi pozwalającymi organizować kształcenie zdalne z wykorzystaniem ciekawych materiałów i gier dydaktycznych przygotowanych do kształcenia w zakresie przedsiębiorczości oraz ekonomiki i logistyki. Ponadto uczestnicy konferencji mogli zapoznać się z dedykowaną im ofertą oraz możliwościami doskonalenia kompetencji zawodowych jakie daje współpraca z ŁCDNiKP.
Konferencję zorganizowała i poprowadziła Donata Andrzejczak, kierownik Pracowni Edukacji Zawodowej i Przedzawodowej