DLACZEGO WebQuest?

 

Maria Michalak konsultant ds. kształcenia zawodowego ŁCDNiKP,
Dorota Wojtuś konsultant ds. edukacji informatycznej ŁCDNiKP

 

 

Dlaczego WebQuest?

Absolwenci szkoły zawodowej, to osoby posiadające kwalifikacje zawodowe, gotowe do podjęcia pracy zawodowej, ale wejście na rynek pracy związane jest z nawiązaniem kontaktu z pracodawcą, zaprezentowaniem swoich kompetencji. Okazuje się jak konstatują pracodawcy, że potencjalni kandydaci do pracy, absolwenci różnych form kształcenia wykazują braki kompetencji społecznych. Dynamika rozwoju gospodarczego zarówno przemysłu jak i sfery usług sprawia, że uczestnicy rynku pracy powinni posiadać umiejętności, które nie zestarzeją się wraz ze zmianami technologicznymi czy społecznymi. Dlatego pracodawcy wśród oczekiwań wobec absolwentów, na pierwszym miejscu stawiają kompetencje społeczne, które ułatwiają podejmowanie i wykonywanie zadań zawodowych a dopiero później specjalistyczne dla zawodu. Kompetencje i cechy najczęściej wymieniane przez pracodawców jako pożądane, to: umiejętności: dobierania, analizowania i prezentowania informacji potrzebnych do wykonania zadania zawodowego, podejmowania decyzji zawodowych i ponoszenia za nie odpowiedzialności, skutecznej komunikacji interpersonalnej, pracy zespołowej oraz umiejętności i sposobów rozwiązywania sytuacji problemowych.

Kształtowanie tych umiejętności w szkole zawodowej wymaga stosowania odpowiednich metod dydaktycznych, które niejako „zmuszają” uczniów do samodzielnego gromadzenia, analizowania, przetwarzania i wykorzystywania w praktycznych czynnościach informacji pochodzących z różnych źródeł. Właśnie dlatego WebQuest jako odpowiedź na postawione w tytule pytanie, bo jest to metoda oparta na teorii konstruktywizmu, to uczeń wykonując określone zadanie, buduje własną wiedzę przez doświadczenie, w wyniku własnej aktywności, jednocześnie wykorzystuje w sposób innowacyjny zasoby Internetu.

WebQuest jest rodzajem projektu grupowego, efektem jego realizacji jest rozwiązanie problemu postawionego w formie zadania do wykonania, które powinno być atrakcyjne dla uczniów. Głównym źródłem informacji do wykonania projektu są zasoby Internetu, bo WebQuest to Poszukiwanie w Sieci. Metoda WebQuest jest znana już od dawna, opracowana w latach 90 XX wieku, przez nauczycieli z Uniwersytetu w San Diego Tom March i Berni Dodge. Praca tą metodą sprawia, że aktywność uczniów skierowana jest na poszukiwanie wiedzy w zasobach Internetu, co sprzyja kształtowaniu umiejętności poszukiwania informacji, ich analizowania, syntezowania i dokonywania oceny. WebQuest’y dają uczniom możliwość badania, odkrywania zjawisk, kwestii i znajdowania na nie własnych odpowiedzi. WebQuest jest doskonałą metoda sprzyjającą indywidualizacji procesu kształcenia, każdy uczeń może wykonywać zadanie lub jego część o zakresie dostosowanym do jego możliwości.

W dobrze zaplanowanym WebQueście pracują uczniowie, a nauczyciel jedynie wspomaga proces uczenia się, a już Konfucjusz powiedział: "Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem”.

W strukturze WebQuestu jest sześć elementów:

  1. Wprowadzenie, które powinno motywować uczniów i jedocześnie informować ogólnie o tematyce WebQuest’u.
  2. Zadanie, które opisuje produkt końcowy, czyli jaki powinien być wynik Webquest’u i jakie zadania mają uczniowie do zrealizowania. Zadania powinny być zapisane w formie wymagającej aktywności: rozwiąż…, opisz..., zaprojektuj..., przeanalizuj…, zbierz..., porównaj…, znajdź….

Aktywności powinny skłaniać uczniów do wyszukiwania informacji w sieci, analizowania i generowania podsumowań. Wykonane zadanie może być prezentowane w różnej formie, np.: plakatu, prezentacji ustnej, prezentacji w programie PowerPoint, pracy pisemnej, krótkiego filmu, apelu i wielu innych.

  1. Proces, który dokładnie opisuje kroki jakie powinien podjąć uczeń aby w pełni zrealizować projekt, jak również zasady podziału ról i zadania dla poszczególnych zespołów lub członków grupy.
  2. Źródła to zbiór adresów stron internetowych, które uczeń wykorzysta, do wykonania zadania.

Należy pamiętać by przed realizacją WebQuestu dokładnie sprawdzić czy podane adresy stron są aktualne.

  1. Ewaluacja, która opisuje jak będą oceniane rezultaty rozwiązanego zadania oraz współpraca w zespole projektowym. Najczęściej przyjmuje formę tabeli zawierającej jasne i czytelne informacje odnośnie tego, jakie są kryteria oceny realizowanego przez uczniów zadania.

Opracowanie kryteriów zapisanych w ewaluacji wymaga zaprojektowania i przeanalizowania wszystkich aktywności jakie będą wykonywać uczniowie podczas realizacji projektu.

  1. Podsumowanie to krótki tekst zamykający pracę nad zadaniem, jednocześnie zachęcający do refleksji nad tematyką, którą zajmowali się uczniowie.

Metoda WebQuest wydaje się być szczególnie atrakcyjną formą w kształceniu zawodowym.
W bieżącym roku szkolnym w ramach prac zespołu metodycznego Metoda WebQuest w kształceniu zawodowym opracowany został poradnik WebQuest – jak to się robi?, oraz WebQuesty: Jak dobrać odzież sportową na wyprawy w góry? Elżbieta Mamełka, Zespół Szkół Przemysłu Mody; Jak dobrać system komputerowy do wspomagania technologicznego przygotowania produkcji do potrzeb firmy? Krystyna Kaźmierczak, Zespół Szkół Przemysłu Mody; Nanotechnologia i jej zastosowanie z życiu codziennym. Barbara Jasińska, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 19; Wynagrodzenia pracowników i zasady ich rozliczania. Ewa Słowińska, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5; Rola dodatków w ubiorze. Bożena Ozimek, Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Łodzi; Moda na sukces. Bożena Ozimek, Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Łodzi. Opracowane WebQuest’y wraz z poradnikiem są dostępne na stronie internetowej ŁCDNiKP – http://ooidkz.wckp.lodz.pl (zakładka: Wsparcie szkół/Materiały dydaktyczne).

Literatura:
Dodge B., WebQuest Taksonomy: A Taxonomy of Tasks (1999).
Andrzejczak A., Nauczanie szyte na miarę, Edunews.pl, 2009.
Szafraniec M., Metoda Webquest, InterEOL; Edukacja Interkulturowa Online,
Kwiatkowska D., Lewandowska M., WEBQUEST: metoda pracy z uczniami, Gazeta IT 2003, nr 5.
Kwiatkowska D., Lewandowska M., WEBQUEST: metoda pracy z uczniami, Gazeta IT 2006, nr 17.
http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=660&Item....
http://webquest.org/index.php.
http://www.wmodn.olsztyn.pl/ocee/4konkurs/webquest/metoda_webquest.pdf.
http://webquest.furgol.org/2007/12/struktura-webquestu.html.
http://www.enauczanie.com/metodyka/webques.